W naszym Przedszkolu prowadzimy zajęcia, opierając się na Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. – więcej…)
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się. Umożliwia to dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Nauczyciele każdego dnia prowadzą zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, które mają doprowadzić do realizacji celów zawartych w Podstawie Programowej.
W swej pracy wykorzystują różne aktywności, takie jak:
- ● prace plastyczno-techniczne i graficzne różnymi metodami,
- ● zabawy teatralne i dramowe,
- ● aktywne słuchanie wierszy, opowiadań i bajek,
- ● zabawy doświadczalne i eksperymentalne,
- ● zabawy kołowe ze śpiewem,
- ● nauka wierszy i piosenek,
- ● spacery i wycieczki,
- ● gry i zabawy sportowe w sali i ogrodzie,
- ● aktywne słuchanie muzyki oraz zabawy z instrumentami,
- ● zabawy paluszkowe, masażyki i rymowanki.
Korzystają z szeregu metod wspierających rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy dzieci, są to m.in.:
- ● metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
- ● pedagogika zabawy – Klanza,
- ● metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana,
- ● metoda Carla Orffa,
- ● metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss,
- ● metoda dobrego startu Marty Bogdanowicz.
Pracujemy na podstawie następujących programów:
- ● „Samodzielnie wszechstronne szczęśliwe”- Program wychowania przedszkolnego-Nowa Era;
- ● „W ulu odkrywam siebie i świat”-Program adaptacyjny dla dzieci 3 letnich autorstwa: Sandry Lewickiej i Moniki Sakowskiej;
- ● „Przygoda z przyrodą”- Program przyrodniczo ekologiczny autorstwa: Joanny Łysiak i Marty Stefańczyk;
- ● „Przyjaciele Zippiego”-Program promocji zdrowia psychicznego kształtujący i rozwijający umiejętności psychospołeczne dzieci-Fundacja Partnership of Children;
- ● „Multisensoryczna nauka języka angielskiego w przedszkolu” – E. Wodzicka- Dandziłło MAC.
- ● Ponad to korzystamy z programów wspierających:
- ● „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk- Kolczyńskiej,
- ● „Kraina muzyki” K. Szczerbakowskiej- Biniszewskiej,
- ● „Kids & sport” M. Gapińskiej.
W Przedszkolu w ramach Podstawy Programowej prowadzone są również następujące zajęcia:
RytmikaZajęcia rytmiczno-umuzykalniające dla dzieci w wieku przedszkolnym mają na celu rozbudzenie wrażliwości muzycznej i estetycznej dzieci, rozwijanie zamiłowania do śpiewu, muzyki, tańca oraz zaspokajanie potrzeby ruchu przez:
- ● rozwijanie słuchu muzycznego,
- ● kształcenie poczucia rytmu,
- ● poprawne śpiewanie piosenek,
- ● poprawne i estetyczne poruszanie się,
- ● wspólne muzykowanie,
- ● rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej.
Różnorodne formy ćwiczeń i zabaw wpływają dodatnio na kształtowanie pozytywnych cech charakteru i przygotowują dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole poprzez:
- ● kształtowanie społecznych postaw i zachowań,
- ● nabywanie umiejętności kontaktowania się i współdziałania w grupie,
- ● rozwijanie śmiałości,
- ● budzenie wiary we własne siły i celowości podejmowanych wysiłków,
- ● wyrabianie umiejętności skupienia się i koncentracji na wykonywanej czynności,
- ● kształtowanie umiejętności zauważania innych i poczucia odpowiedzialności.
Formy i rodzaje zajęć muzycznych w przedszkolu:
- ● śpiew,
- ● zabawy ruchowe przy muzyce,
- ● taniec,
- ● ćwiczenia rytmiczne, agogiczne i wykorzystujące elementy dynamiki,
- ● gra na instrumentach perkusyjnych.
Zajęcia mają za zadanie wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała przez skorygowane działanie korekcyjno-kompensacyjne oraz dzięki różnym formom aktywności fizycznej indywidualnej i zespołowej. Chcemy także zachęcić dzieci do systematycznego uczestniczenia w zajęciach gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej – ważny w tym procesie jest udział rodziny dziecka, jej wsparcie i zainteresowanie.
Celem zajęć jest:
- ● skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to
możliwe, do stanu prawidłowego, - ● wyrobienie u dzieci nawyku przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych
sytuacjach, - ● opanowanie przez dzieci podstawowych ćwiczeń korygujących wadę postawy ciała,
- ● zwiększanie ogólnej sprawności fizycznej i wydolności organizmu dziecka poprzez stosowanie ćwiczeń kształtujących, oddechowych i wytrzymałościowych, a także gry i zabawy ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla konkretnej wady,
- ● kształtowanie i zwiększanie wytrzymałości i siły mięśniowej,
- ● samodzielne podejmowanie przez dzieci zabaw i gier ruchowych oraz działań z
gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, - ● wzbogacenie wiedzy i umiejętności dzieci i rodziców z zakresu higieny życia codziennego.
Nadrzędnym celem zajęć jest stwarzanie możliwości osłuchania z językiem obcym, rozróżniania języka obcego od ojczystego oraz rozwijanie zdolności i umiejętności językowych na poziomie adekwatnym do możliwości dzieci w wieku przedszkolnym. Realizowane jest to poprzez inspirującą wyobraźnię i umysł dziecka zabawę oraz stymulowanie ciekawości i tolerancji wobec innych ludzi i kultur. Proces uczenia się języka angielskiego u małych dzieci to głównie wprowadzenie do rozwijania takich umiejętności jak: słuchanie, mówienie oraz śpiewanie i recytowanie.
Nauczyciel w swej pracy dąży do tego, by dziecko:
- ● potrafiło przedstawić się w języku angielskim
- ● rozumiało i wykonywało proste polecenia
- ● nazywało podstawowe kolory,
- ● znało przynajmniej 3 słówka w zakresie jednego kręgu tematycznego,
- ● rozpoznawało wprowadzane piosenki i wierszyki, próbowało je śpiewać/recytować,
- ● aktywnie i chętnie brało udział w zabawach i grach,
- ● reagowało na język gestem i słowem,
- ● liczyło w zakresie 1-5 lub od 1 do 10 (w zależności od wieku),
- ● chętnie słuchało bajek, opowiadań i piosenek.
W Przedszkolu realizowane są projekty:
- ● „Z kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” projekt czytelniczy
- ● „Z darami natury świat nie jest ponury” ogólnopolski projektem ekologiczno-plastyczny
- ● „Szlachetna Paczka”
- ● „Mały miś w świecie wielkiej literatury” projekt edukacyjny
- ● „Bajkowa wyprawa” projekt edukacyjny
- ● „Mali wielcy odkrywcy” projekt edukacyjny
- ● „Zabawy podwórkowe” ogólnopolski projekt edukacyjny
- ● „Podróż misia” projekt grupowy
- ● „Co słonko widziało -na-dziecięce kłopoty…Brzechwa” ogólnopolski protest edukacyjny
- ● „Gramy zmysłami” Ogólnopolski Projekt
- ● „Finansowy elementarz” projekt Fundacji Bank Millennium-wprowadzenie dzieci w świat finansów
- ● „Dziecięce przysmaki” innowacja pedagogiczna
- ● „Bajeczki na dziecięce radości i smuteczki” innowacja pedagogiczna